Ha sport, akkor kézilabda

Kell-e az utánpótlás sportolóknak erőnléti edzést végezniük

Amikor az emberek erőnléti edzésről beszélnek, általában a rezisztencia edzésre gondolnak, bár az erőnléti edzés tágabb fogalom, amely magában foglalhatja a testsúlyos gyakorlatok használatát is az erő megszerzése érdekében. Míg általánosan elfogadott, hogy a gyermekek és serdülők a testsúlyt edzésformaként használhatják, addig a további ellenállás alkalmazását illetően ebben a korcsoportban több a bizonytalanság.

A rezisztencia edzés formái közé tartozik a testsúly, a súlyzók, a szabad súlyok, a gumiszalagok és a medicinlabdák használata. Ma már egyre több tudományos bizonyíték támasztja alá a fiatal sportolóknál a rezisztencia edzések pozitív egészségügyi és fittségi hasznát, valamint a hosszútávú sportteljesítményük fokozásának ezzel történő megalapozását.

Előnyök

Egészségügyi szempontból a rezisztencia edzés pozitív változásokat hozhat a testösszetételben, csökkentheti a testzsírt, javíthatja az inzulinérzékenységet a túlsúlyos serdülőknél, és javíthatja a szívműködést az elhízott gyermekeknél. A csontsűrűségre és a csontozat egészségére is pozitív hatással van.

Teljesítmény szempontjából a rezisztencia edzés jelentős javulást eredményezhet az izomerőben, az energiatermelésben, a futási sebességben, az irányváltoztatási sebességben és az általános motoros teljesítményben az utánpótlás sportolóknál.

Az izomerő és a rezisztencia edzés összefüggésbe hozható a gyermekek és serdülők pozitív pszichológiai egészségével és jóllétével, és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a rezisztencia edzést ma már a gyermekek és serdülők fizikai aktivitására vonatkozó iránymutatásai közé sorolja.

A múltban felmerült, hogy a rezisztencia edzés káros lehet a fejlődő csontvázra, és esetleg a növekedési lemez sérüléséhez vezethet, azonban ezeket a mítoszokat soha nem támasztották alá tudományos bizonyítékok. Éppen ellenkezőleg, a gyermekkor tökéletes időszak lehet a csonttömeg építésére és a csontozat javítására a súlyzós gyakorlatok és a rezisztencia edzés révén. A gyermekeknél a felnőttekhez képest valóban kisebb lehet az ellenállásos edzéssel összefüggő ízületi ficamok és izomhúzódásos sérülések kockázata, de kiemelt figyelmet kell fordítani a helyes testtartásra és a választott mód technikailag megfelelő kivitelezésére.

Az utánpótlás sportoló

A megfelelően megtervezett rezisztencia edzésprogramok minden korosztály számára előnyösek lehetnek, és már 5-6 éves gyerekek is képesek részt venni az alapvető rezisztencia edzésben szabad súlyok, gumiszalagok és gépi súlyok használatával. Fontos, hogy a rezisztencia edzés valamelyik formájában részt vevő gyermekek életkortól függetlenül érzelmileg elég érettek legyenek ahhoz, hogy pontosan kövessék az utasításokat, és elegendő egyensúlyérzékkel és tartáskontrollal rendelkezzenek ahhoz, hogy a gyakorlatokat a számukra bemutatott módon végezzék.

A pubertás előtt a gyermekek és serdülők rezisztencia edzésével kapcsolatos izomerő-növekedés valószínűleg elsősorban az idegi adaptációval függ össze, szemben az izomrostok méretének növekedésével. Amint a serdülők elérik a pubertáskort, a sovány testtömeg és az izomkeresztmetszet területe is növekszik, különösen a férfiaknál.

Gyakorlati tanácsok

  • A gyermekméretű felszerelések (könnyű súlyzó, kis súlyok és könnyű fix gépi súlyok) használata fontos ahhoz, hogy a gyermekek vagy serdülők megfelelően és biztonságosan, helyes technikával hajtsák végre a mozdulatot.
  • Amint a testsúlyos gyakorlatok technikája elegendő a fiatal sportolóban (guggolás, fekvőtámasz, nyomó- és húzómozgások), a szabad súlyokkal végzett gyakorlatok beépíthetők.
  • Minden utánpótlás sportolóknak tervezett rezisztencia edzésprogramnak összhangban kell lennie a résztvevők edzési korával, technikai kompetenciájával és érettségi állapotával.
Twitter
YouTube
Instagram