A sport már gyermekkorban személyiségfejlesztő hatású, hiszen többek között megtanít minket a szabályok betartására és követésére, konfliktushelyzetek megoldására, a lehetséges kudarcokkal való megküzdésre, valamint az önkontroll és a keletkező intenzív, erős érzelmek megzabolázásának képességére.
Mindez kezdetekben a JÁTÉK-on keresztül valósul meg, mely a sport szerves része. A játék a gyerekek természetes fejlődési közege, így tanulnak, és ezen keresztül fedezik fel a világot. A játék maga a cselekvés öröme, melybe annyira belefeledkezhetünk, hogy szinte nem érzékeljük az idő múlását, és elhalványulnak a minket érő külső hatások, visszajelzések. Az egyesületi, majd később a versenysport a játék „komoly” formája, hiszen keretek közé helyezi szabályokkal, megtanulandó készségekkel. Továbbá megteremti a lehetőségét annak, hogy a gyereksportolóból később versenyzővé válhasson. A sikeres versenyző pedig ennek a környezetnek a segítségével megtanulja irányítani a testét, a gondolatait és az érzelmeit is.
Manapság sokszor nehéz megtalálni az egyensúlyt a győzelem és siker iránti motiváció, valamint a gyermek igényeinek és fizikai-szellemi-lelki egészségének figyelembevétele között. Felmerülhet a kérdés, hogy mit is jelent az egészséges személyiség, és szülőként, illetve edzőként hogyan fejleszthetjük ilyen irányba a gyerekeket a sporton keresztül?
Az egyik fontos alapkő kezdetben a megfelelő célok megfogalmazása. Ezek tisztázásakor nem tekinthetünk el a gyerek és az őt körülvevő környezet vágyitól, terveitől, motivácóitól, ahogy fejlődési sajátosságaitól sem. A szülő és a gyerek számára is haszonnal jár, ha közösen megfogalmazzák a családra jellemző célokat és értékeket, a „családi küldetést”. Edzőként is érdemes átgondolni a saját edzői filozófiát és „sportküldetést”. Ehhez első lépésként az alábbi kérdéseket tegyük fel magunknak (válaszainkat akár írásban is megfogalmazhatjuk):
- Mikor a gyerek fiatal felnőtt lesz, milyen emberként szeretném őt látni? Milyen területen szeretném, hogy sikeresnek érezze magát?
- Hogyan segít a sport minket, szülőket/edzőket abban, hogy eljuttassuk ide a gyerekeket?
- Mi az a három legfontosabb üzenet/érték, amit szeretnék, hogy a gyerek megtanuljon a sportba fektetett erőfeszítéseken keresztül?
Fontos tehát a családi értékek megfogalmazásával, tisztázásával is foglalkozni a fentiek tükrében. Szülőként szánjunk egy kis időt arra, hogy végiggondoljuk, melyek a család sportra vonatkozó hitvallásának építőkövei, majd mindezt akár írásban is megfogalmazhatjuk. Ezután beszéljük meg ezeket gyermekünkkel. Edzőként pedig gondoljuk végig, melyek azok a legfontosabb értékek, melyeket munkánk során közvetíteni, fejleszteni szeretnénk. Példaként segíthet a következő lista:
- hosszú távú egészség,
- fizikai erőnlét,
- készségfejlesztés,
- kitartás,
- a verseny szeretete,
- önkontroll,
- barátság, másokért tenni, áldozni,
- együttműködés másokkal,
- őszinteség,
- bátorság
Időnként azonban nagy bátorságot igényelhet, hogy kifejezzük és megbeszéljük ezeket a családi célokat és vágyakat, hiszen a sport sokféleképpen jelenhet meg egy család életében. Vannak családok, akik az egészséges életmód alapkövetelményének tekintik, vannak, akik a sport személyiségfejlesztő hatására helyezik a hangsúlyt, és vannak olyanok is, akiknek a számára a sport hivatást jelent, ezért az élsportot tűzik ki célul. Előfordulhat, hogy a korlátozottabb lehetőségekkel rendelkező család számára egy tehetséges sportoló gyerek akár a kitörés esélyét is jelentheti, a belépőjegyet például a felsőoktatásba (kiváló sportteljesítménnyel többletpontok szerezhetőek, vagy az eredmények által külföldi ösztöndíjakra is lehetőség nyílik), az egzisztenciális biztonság, az anyagi sikerek felé. Arra is láttunk már példát, hogy a szülők a saját be nem teljesült vágyaik mentén tűznek ki célokat a sportoló gyermekük számára. Azaz szeretnék, ha beváltaná azokat a reményeket, amelyekre nekik nem volt lehetőségük vagy megfelelő képességük. Egyes családokban így a teljesítményigény, a siker és győzelem vágya lehet a fő értékek egyike. Sok esetben ezektől a tényezőktől sem lehet eltekinteni. Ilyenkor azonban megfontolandó, hogy az általános és középiskolában sportoló gyerekeknek csupán egy része nyer el valamilyen sportösztöndíjat, vagy folytatja a versenysportot felnőttkorban is.
Leginkább azok a gyerekek folytatják a sportolást, akik számára a sport továbbra is örömet jelent, akikben belső motiváció alakul ki, azaz önmaguk miatt, saját fejlődésük érdekében sportolnak és versenyeznek. Ezért fontos a helyes családi értékek megválasztása.
forrás: Gyereklélek sportcipőben
„Külön erénye a műnek, hogy egyszerre szólítja meg a szülőket és az edzőket, mintegy bemutatva egymásnak világukat, a lehetséges fejlődés útjait, módjait, mindvégig szem előtt tartva, hogy a sport örömforrás legyen és maradjon a fiatalok számára. Így valósulhatnak meg az álmok, akár az élsport, akár a szabadidősport területén, és csakis így nevelhetünk mozgásigényes, egészséges társadalmat.
A fejezetek elgondolkodtatnak, újfajta nézőpontot adnak, és szemléletváltásra késztetnek, hiszen logikus, érthető magyarázattal és példákkal győznek meg.”



További bejegyzések ...
Fiatal sportolók lelki ellenállóképességének fejlesztése
Magányosság az utánpótlássportban
Figyelemhiányos hiperaktív gyerekek sportolása